BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 12 Februari 2008

Tragedi Solat Jumaat



Pada suatu hari yang tenang, hari tu hari jumaat. Maka ramailah lelaki muslim terdiri dari pelbagai peringkat umur tua, muda, kanak-kanak berpusu-pusu ke masjid bagi menunaikan kewajipan solat Jumaat. Masjid yang boleh memuatkan 2000 jemaah kelihatan hampir penuh. Begitulah kelaziman bagi penduduk pekan tersebut saban minggu.

Setelah selesai khutbah yang dibacakan oleh khatib yang bertugas pada minggu itu, mereka pun bersiap-siap untuk menunaikan solat Jumaat. Dan disaat itu jugalah datang seorang lelaki yang berpakaian serba hitam dengan menutup muka tampil lengkap bersenjatakan machine gun dengan butiran peluru melilit tubuhnya yang tegap dan sasa. Selepas melepaskan beberapa das tembakan ke udara, lelaki itu menjerit, "Sesiapa mahu hidup, keluar dari masjid ini sekarang juga." Maka bertempiaran berlari para jemaah yang baru hendak memulakan solat tadi dengan lintang pukang dek kerana ketakutan yang amat.

Selepas seketika, masjid tersebut yang seketika tadi hampir penuh, kini hanya tinggal beberapa saf sahaja yang masih setia untuk menunaikan solat Jumaat termasuk Pak Imam dan Bilal. Kemudian, lelaki tadi memandang tepat ke arah pak Imam sambil bergerak menghamprinya dan berkata, "saya dah usir semua orang munafik dan mereka yang bertopengkan Islam, sekarang teruskanlah solat." Lalu Pak Imam pun meneruskan solat Jumaat dan disertai oleh lelaki tadi.

Moral of the story :
1. Jadilah kita seorang Islam yang sebenar-benarnya di mana solat kita, ibadat kita, hidup kita, dan mati kita hanyalah untuk Allah yang selalu kita bacakan di awal solat.

2. Jadilah kita seorang muslim sejati yang sanggup mengorbankan jiwa, harta dan segala-galanya hanya pada Allah. Dan sentiasalah berazam untuk mati syahid. Wallahu'alam.

0 ulasan: