BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 25 Ogos 2008

Memeriksa Diri


Saya ingin mengajak anda semua untuk menguji diri kita masing-masing dengan ujian iman dan Islam, dan mengukur kehidupan kita dengan sinaran kriteria tersebut. Bila anda mengakui telah menerima Islam dan menyatakan iman kepadanya, periksalah...


1-Apakah benar bahawa hidup dan mati anda adalah benar-benar untuk Allah saja?

2-Apakah hidup, akal fikiran, tenaga yang ada pada jiwa dan raga anda, waktu dan usaha-usaha anda, semuanya anda abdikan untuk memenuhi kehendak Allah?

3-Apakah yang harus anda kerjakan untuk menunjang tercapainya tugas yang telah diberikan Allah kepada umat Islam?

4-Selanjutnya, apakah anda telah memberikan seluruh kepatuhan dan pengabdian anda sepenuhnya kepada Allah?

5-Apakah pelayanan kepada hawa nafsu dan pengabdian kepada keluarga, saudara-saudara, handai-taulan, masyarakat dan penguasa Negara, telah sepenuhnya terhapus dari jiwa anda?

6-Sudahkah anda mengukur suka dan benci anda, seluruhnya tergantung pada kehendak Allah?

7-Kemudian anda juga harus memeriksa apakah bila anda mencintai seseorang, hal itu anda lakukan kerana Allah atau tidak; apakah bila anda membenci seseorang, juga kerana Allah?

8-Apakah dalam cinta dan benci anda tidak terkandung unsur egoisme atau keangkuhan?

9-Sekali lagi, anda harus memeriksa apakah tindakan anda dalam memberi atau tidak memberi sesuatu kepada seseorang juga telah anda lakukan kerana Allah?

10-Benarkah bahawa, apa pun yang anda belanjakan untuk kepentingan anda sendiri ataupun anda berikan kepada orang lain adalah kerana hal itu telah ditetapkan Allah, dan bahawa dengan pembelanjaan dan pemberian itu, tujuan anda adalah semata-mata mencari redha-Nya?

11-Demikian juga bila anda tidak memberikan sesuatu kepada seseorang, apakah hal itu juga kerana Allah melarang anda memberikannya?

Bila anda merasakan yang sedemikian itu dalam diri anda, maka anda harus bersyukur kepada Allah bahawa anda telah dianugerahi rahmat iman dalam kepenuhannya. Tetapi bila dalam hal ini anda masih merasakan sesuatu kekurangan, maka anda harus memusatkan tekad dan perhatian anda untuk menghilangkan kekurangan ini, kerana kesejahteraan anda di dunia ini dan keselamatan anda di akhirat nanti, tergantung pada usaha anda untuk menghilangkan kekurangan dalam iman anda itu. Tetapi kejayaan anda itu tidak akan dapat menebus kerugian anda di akhirat, kerana kekurangan iman anda itu. Tapi bila anda berhasil menutupi kekurangan iman anda, maka walaupun anda tidak memperoleh apa-apa du dunia ini, anda akan tetap berjaya di akhirat nanti.

Ukuran ini ditetapkan bukan dengan meksud agar anda menguji orang-orang lain dengannya, dan menentukan apkah mereka itu Mu’min, kafir atau munafiq, tetapi agar anda menguji diri anda sendiri, dan setelah mengetahui kekurangan dalam iman anda, anda segera mencuba menghilangkannya sebelum anda dihadapkan di pengadilan akhirat nanti. Anda tidak perlu penilaian ‘ulama’, mufti atau kadi mana pun juga, tentang diri anda. Yang penting bagi anda adalah penilaian dari Penguasa Tertinggi, yang tahu akan hal yang ghaib mahupun yang kelihatan. Janganlah anda cepat merasa puas dengan melihat nama anda tercantum sebagai seorang Islam dalam daftar tanda penduduk anda, tetapi berusahalah agar nama anda tercatat dalam Buku-Catatan Allah sebagai hamba-Nya yang patuh. Tidak ada gunanya bila seluruh manusia di dunia ini memberikan surat keterangan bahawa anda adalah seorang Islam. Kejayaan anda yang sebenarnya terletak dalam penilaian yang diberikan oleh Allah, bahawa anda adalah seorang Mu’min, bukannya seorang munafiq, seorang beriman, bukannya seorang kafir.

Sumber : Sayyid Qutb & Abu’l A ‘la Al-Maududi. 2001. Manhaj Hidup Muslim. Shah Alam. Dewan Pustaka Fajar.

Ahad, 17 Ogos 2008

Dua Dozen


Pada suatu hari, Mak Jah menyuruh Pak Din ke kedai untuk membeli susu sebanyak dua dozen. Maka Pak Din pun pergilah dengan penuh semangat untuk membantu isteri tercinta. Apabila pulang, Mak Jah sangat heran apabila hanya mendapati Pak Din hanya membawa air susu dalam plastik yang sedia untuk diminum. Apabila ditanya, Pak Din pun menjawab:
'inilah susu dua posen yang awak mintak, mesti awak suka kan...' Lalu Mak Jah pun berlalu dengan muka yang merah padam. Sekian.

Sekadar mukadimah yang tidak ada kene mengena dangan perkara yang nak disampaikan. Dibawah baru cerita sebenar.

Hari demi hari, minggu demi minggu,
bulan demi bulan, tahun demi tahun.
Akhirnya cukuplah usianya dua dozen.

Ya, dua dozen.
Hari ni adalah tarikhnya.
Terima kasih kepada taulan yang 'wish' sejak 12 tgh mlm tadi.
Mengharapkan kehidupan yang lebih baik dan diberkati Yang Satu.
Amin, semoga dimakbulkan.

Dalam mengenang umur yang semakin meningkat, tanpa disedari usia sudah semakin kurang. Waktu untuk berada di dunia ini semakin suntuk. Sudah 24 tahun masa berlalu. Apa yang aku dapat dalam masa itu. Sudah cukupkah amalan yang dikumpul untuk menghadap Dia? Ada peningkatankah antara 23 dan 24? Hanya diri dan Allah sahaja yang tahu.

Disaat suasana pemergian seorang siswi masih segar, telah 'dipanggil' menemui Penciptanya dalam usia yang lebih kecil dari 24. Ini menunjukkan kematian kita tidak bersandarkan usia, atau amalan kita. Tetapi ianya sesuatu yang telah ditetapkan sejak dahulu lagi. Siapa yang tahu esok masih ada lagi untuk kita? Siapa yang tahu tahun depan kita masih boleh bergelak ketawa lagi bersama rakan-rakan. Siapa yang tahu kita akan mencapai hari tua kita? Siapa yang tahu? Hanyalah Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya.

Firman Allah s.w.t.




"Setiap yang bernyawa akan merasai mati." (Ali-Imran, 3:185)



Jadi, janganlah kita suka berbangga dengan apa yang kita miliki kini, BMW, Laptop Compaq, CEO syarikat multinasional, isteri yang cantik, anak-anak yang cerdik, kawan-kawan yang baik, semuanya akan hilang apabila ruh dan jasad bercerai pada waktu yang telah ditentukan-Nya. Tidak kira setinggi mana kita berada, ke tanah jua tempat bersemadi. Jadi, sama-samalah kita berazam untuk hidup untuk mencapai Mardhatillah dan mati dengan Khusnul Khatimah. Wallahu'alam.