BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 3 Mac 2009

Kronologi kejatuhan Khalifah Uthmaniah

1300- Khalifah Uthmaniah ditubuhkan.

1400- Kerajaan Uthmaniah berkembang maju.

1453- Sultan Al- Fateh berjaya menawan kontantinopel, Eropah Timur, Asia Barat dan Afrika utara.

1494- Paderi kristian melancarkan Perang Salib ke-2 untuk merampas kembali tanah mereka.

1860- Semua serangan ke atas umat Islam gagal, ubah perancangan, daripada serangan fizikal kepada serangan pemikiran.

1861- Yahudi telah menubuhkan Pemuda turki, lancarkan 'Pembaharuan Turki'

1864- Pemuda Turki berjaya mempengaruhi Khalifah, mufti dan tentera. Pemerintahan Turki menjadi pincang

1864- Yahudi mengunakan tipu helah, namun sultan Abdul Hamid 2 berjaya naik tahta, melambatkan proses kejatuhan Khalifah.

1901- Theodore hertzel, pengasas negara israel pujuk sultan untuk tukar sedikit tanah palestin dengan wang yang banyak, tetapi sultan engan. Dan mengeluarkan kata-kata yang masyur ini...

“Nasihatkanlah Dr. Hertzl agar janganlah beria-ia sangat dalam perkara ini. Sesungguhnya aku tidak sanggup melepaskan walaupun sejengkal daripada tanah ini (palestin ). Kerana ia bukan milikku, tetapi milik rakyatku yang telah berjuang dengan darah mereka untuk mempertahankannya. Maka simpan sajalah jutaan duit yahudi itu. Apabila Empayarku ini berkecai pada suatu hari nanti, maka pada waktu itu mereka boleh mengambil Palestin tanpa bayaran. Manakala ketika aku masih hidup, aku sama sekali tidak akan merelakan bumi Palestin dirampas daripada Empayarku. Tidak sama sekali. Sesungguhnya aku tidak sanggup untuk merestui badan kami dibedah dan diceraikan sedangkan kami (Khilafah Uthmaniah) masih lagi hidup”.

1908- yahudi melalui pemuda turki dan tentera salunik merancang secara rahsia untuk mengulingkan Khalifah.

1909- Tentera salunik tawan Istanbul, gulingkan Khalifah, rampas tampuk kepimpinan, lantik khalifah boneka.

1919- Sultan lantik kamal atatturk sebagai ketua tentera, arah untuk sekat tentera britain, perancis, itali dan salunik. tawan kembali tanah yang dirampas, atatturk bukan pergi serang, tapi menolong peberontakan disitu.

1920- Turki ditawan, pembesar ditahan, bangunan kerajaan dirampas dan semua musuh-musuh atatturk dibunuh oleh britain, khalifah masih ada tetapi tiada kuasa, umat Islam juga masih mengangap khalifah sebagai ketua.

1922- Peperangan palsu diatur antara tentera atatturk dan tentera yunani di Turki untuk menunjukkan bahawa atatturk adalah hero sebenar. atatturk menang besar, seluruh takyat menyokongnya,
-muktamar pertama kerajaan atatturk-isytiharkan turki sebuah negara republik,sistem khalifah dimansuh, jawatan 'khalifah' dikekalkan untuk urusan agama sahaja.

1923- britain berjanjii memerdekakan Turki, sebagai tukaran atatturk harus menghapuskan khalifah dan saki baki pejuang Islam serta menyerapkan nilai-nilai kehidupan barat dalam diri umat Islam.

1924- ataturk isytihar-jawatan khalifah dihapus, sistem pemerintahan dan agama diasingkan, mahkamah syariah dimansuhkan, khalifah dihalau dari Turki.

1925- untuk menghilangkan unsur Islam dalam kehidupan rakyat Turki, beberapa peraturan telah digubal- undang-undang Islam diganti dengan undang-undang barat- sekolah Islam digantikan dengan sekolah sekular- Pengunaan bahasa arab dalam komunikasi,azan, Al-Qur'an diganti dengan bahasa Turki.-takwim Hijrah diganti dengan kalendar masihi- Rakyat Turki yang mengunakan nama arab hendaklah menukar kepada bahasa Turki- tudung dan kopiah diharamkan, anjurkan lebih banyak hiburan dan maksiat untuk melalaikan umat Islam- Memasukkan ideologi barat seperti sekularisme, patriotisme, liberalisme dan lain-lain- menukarkan gaya hidup islam kepada barat.

0 ulasan: