BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jumaat, 23 Julai 2010

Cinta Si Sunan





Bismillah...

"Mahukah kau mendengar tawaranku?" Mesti ada yang familiar dengan ayat tersebut kan? Itulah petikan popular yang menjadi 'trademark' bagi siri novel popular masa kini, Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta dan Cinta Sufi nukilan Ramlee Awang Murshid (RAM), seorang penulis novel dengan genre thriller sebagai identitinya. Bagi peminat beliau, pasti tidak pernah melepaskan setiap novel keluaran beliau sejak dahulu lagi sehingga sekarang dan akan datang. Hasil kerja tangan beliau yang kreatif dengan idea yang lain dari yang lain menjadikan beliau antara penulis popular masa kini.

Apabila bercakap mengenai novel melayu, pasti akan terbayangkan kisah novel cinta yang menjiwangkan dan hanya diminati kaum Hawa sahaja kan. Tetapi, novel RAM yang lebih fokus pada aspek thriller daripada cinta menyebabkan novel beliau disukai oleh semua golongan termasuk kaum Adam juga. Tambahan pula, banyak juga elemen islamik diselitkan pada setiap novel beliau menjadikan ia menarik minat saya untuk membacanya (walaupun sebelum ni memang tak minat novel).

Bercerita sedikit kisah siri novel tersebut, yang menceritakan tentang kisah seorang pengembara bernama Saifuddin dari Kampung Punggor, Johor pada kurun ke 15 yang mengembara ke Acheh. Dididik dengan baik oleh Wali Sufi sehingga menjadi seorang lelaki yang hebat dalam dunia persilatan dan kesufian, menentang kejahatan dunia kegelapan disamping menyebarkan dakwah ke setiap tempat yang dikunjungi. Beliau yang juga digelar Laksamana Sunan oleh kerajaan Acheh di Tanah Rencong bukan sahaja menjelajah tempat, tetapi juga menjelajah menembusi masa sehingga tercampak ke kurun ke 21.


Kisah hero yang hampir sempurna itu telah mengujakan pembaca sehingga ada yang jatuh cinta pada Laksamana Sunan walaupun ia hanyalah watak dalam sebuah novel fiksyen epik semata-mata. Ada juga yang memuji-muja penulis kerana boleh menghasilkan novel sedemikian. Banyak komen yang dilontarkan di laman peminat RAM (RAMFC) tentang kehebatan Laksamana Sunan dan RAM sendiri. Ini membuatkan RAM terpaksa mengeluarkan kenyataan bahawa peminat tidak seharusnya terlalu teruja dan banyak memuji watak Laksamana Sunan dan beliau sendiri kerana hanya manusia biasa yang ada kelemahan tersendiri.

Apa yang sepatutnya diambil peduli ialah pengajaran yang dipaparkan pada novel tersebut seperti sifat Laksamana Sunan yang sentiasa mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah seperti berzikir, solat sunat, malah sering dipaparkan keadaan beliau yang sering solat di sepertiga malam. Juga bagaimana beliau seorang yang selalu mengingati Allah dan sentiasa meminta ampun dari Allah seperti yang dilakukan Ar-Rasul SAW. Sifat tawaduk dan keyakinan yang tinggi kepada Ya Rabb, dan sebagainya. Itulah watak sufi yang sepatutnya menjadi ikutan kita setelah membaca novel tersebut. Tapi, orang kata kalau tak dapat buat semua, jangan tinggalkan semua kerana watak tersebut terlalu ideal. Wallahu'alam.

0 ulasan: