BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 13 Julai 2010

Gloria de Espana

Photo by Cameron Spencer/Getty Images


Bismillah...

Berakhirlah sudah kejuaraan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Satu pertandingan sukan yang terulung di planet bumi ini yang diraikan di segenap pelusuk dunia dengan kemeriahan yang hanya dapat dilihat setiap empat tahun. Itulah penangan bola sepak yang membawa masyarakat dunia memberi tumpuan hanya kepada bola sepak selama sebulan yang lalu. Media cetak mahupun elektronik, syarikat swasta dan kerajaan, masing-masing berlumba-lumba ingin mempromosikan Piala Dunia dengan pelbagai kuiz, hadiah, pertandingan, siaran langsung dan bermacam-macam lagi. Fuhh!!! sekali lagi, dahsyat sungguh.

Isu lain ditinggalkan sementara atau tak dipandang terus. Produktiviti pekerja merosot akibat kerap berjaga malam kerana menyokong pasukan kegemaran. Penganjuran kali ini ada sedikit kelainan dari yang lepas-lepas kerana kehadiran ahlil nujum yang berkemampuan menentukan keputusan perlawanan yang bakal dilangsungkan. Hebat sungguh si 'Paul' itu. Seolah-olah ingin menjadi tuhan pula. Memudahkan pula si penjudi untuk bertaruh.

Hmm... nak cakap apa sebenarnya ni? Sekadar nak menyatakan yang penganjuran Piala Dunia adalah acara yang paling memberi impak kepada masyarakat dunia sama ada positif atau pun negatif(walaupun lebih banyak negatifnya). Walaupun kita mengetahui bahawa sukan bola sepak adalah salah satu agenda barat untuk menjauhkan umat Islam dari mengingati Allah, tapi bagaimana kita masih lagi menjadi seperti mereka yang jahil. Tidak salah kalau kita ikut serta mengikuti perkembangan Piala Dunia jika dan hanya jika ianya tidak menjejaskan walau sedikit amalan kita sebagai Muslim. Marilah kita perbanyakkan doa kepada Ya Rabb agar ketulenan Islam kita tidak terjejas oleh pelbagai keseronokan dunia yang mengasyikkan ini. Semoga Allah mengampunkan dosa kita semua. Amin.

p/s: minat pasukan spain dari awal lagi, hehe...

0 ulasan: